Trogir na szybko

lipca 03, 2019

raju golasów dotarłyśmy Badylkiem do Trogiru, malowniczego miasta, słynącego z pięknej starówki, wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO.
Zanim jednak udałyśmy się na trogirską starówkę odwiedziłyśmy i wypiłyśmy kawę z ciotką znajomej w Seget Vranjica. Opowiedziała nam swoją historię jak uciekała w czasie wojny ze swego rodzinnego miasta. Fajnie było posłuchać bałkańskich opowieści ale jeszcze czekał na nas Trogir.

Trogir - najlepsze cievapi w budkach z fast foodem

Przed samym miastem, po lewej stronie znajduje się duży parking, na którym zostawiłyśmy Badylka i poszłyśmy obejrzeć starówkę. Spacer rozpoczęłyśmy jednak posileniem się najlepszymi cievapi w okolicy (tak nam polecono), które znajdują się w budkach z fast foodem przy placu targowym. I rzeczywiście były przepyszne! Mięso rozpływało się w ustach i było idealnie przyprawione. Tradycyjnie cievapi podaje się z surową cebula lub ajvarem. My wybrałyśmy ajvar. Little fish również były przepyszne.

Trogir - najpiękniej położona starówka w całej Chorwacji

Posilone mogłyśmy spokojnie ruszyć w wąskie uliczki starówki, wyłożone wiekowym wyślizganym brukiem. Trogir ma najpiękniej położoną starówkę w całej Chorwacji. Stare miasto wraz z twierdzą warowną, nadmorskim bulwarem i pięknym kościołem położone jest na owalnej wyspie, oddzielonej z każdej strony morzem i połączonej z lądem za pomocą kamiennego mostu.

Od czasów średniowiecza Trogir był dobrze rozwiniętym centrum gospodarczym Dalmacji, słynącym z najlepszych w okolicy rzeźbiarzy i architektów. Na każdym kroku spotkać tutaj można liczne galerie sztuki, wystawy, sklepy z oryginalnymi pamiątkami współczesnych artystów.

Katedra Świętego Wawrzyńca w Trogirze

Uliczki w Trogirze

Loggia miejska oraz wieża zegarowa w Trogirze

Katedra św. Wawrzyńca - romański portal wyrzeźbiony w 1240 r. przez mistrza Radovana. Znajdują się na nim postaci aniołów, świętych, na górnym łuku Radovan umieścił narodziny Chrystusa, a na kolumnach po obu stronach drzwi – Adama i Ewę stojących na dwóch lwach

Trogir - promenada

Trogir warto odwiedzić nie tylko ze względu na zabytki, ale również panującą tam wakacyjną atmosferę. W sezonie Trogir tętni życiem. Szeroka, obsadzona palmami, promenada pełna jest spacerujących turystów. Po jednej stronie można podziwiać historyczną zabudowę miasta, a po przeciwnej jachty, statki wycieczkowe i wyspę Ciovo. Na bulwarze znajdują się restauracje i kawiarnie. Można się tu napić zimnego piwa lub spróbować trogirskich lodów.

Z pięknego zabytkowego Trogiru Badylek zawiózł nas prosto do Omis, w którego okolicach postanowiłyśmy poszukać jakiegoś noclegu.

Dzień 5 "Bałkany Badylkiem", Chorwacja, Trogir 24.04.2019